Pečovatelská služba, §40 - Pečovatelská služba

Území, na kterém je služba poskytována

Terénní / Ambulantní: Liberecký kraj, Jablonné v Podještědí, Liberec, Jablonné v Podještědí

Komu je služba určena

  • osoby se zdravotním postižením
  • osoby s chronickým duševním onemocněním - ostatní
  • osoby s kombinovaným postižením
  • senioři (snížená soběstačnost z důvodu věku)
  • osoby s chronickým onemocněním
  • osoby s tělesným postižením
  • osoby s Alzheimerovou demencí (F00, G30), jinými typy demencí (F01-F09) a neurodegenerativními onemocněními
  • osoby s mentálním postižením

Věkové skupiny

  • 27-64 let
  • 65-80 let
  • Nad 80 let

Kontaktní údaje na službu

  • Identifikátor sociální služby: 2838544
  • Druh služby: §40 - Pečovatelská služba
  • Adresa: Zdislavy z Lemberka 37,47125 Jablonné v Podještědí
  • Telefon: 487 762 292, 487 829 961
  • E-mail: dpsjablonne@seznam.cz
  • Web: www.jablonnevp.cz

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Cílovou skupinou pečovatelské služby jsou obecně osoby se sníženou soběstačností, které potřebují pomoc a podporu při zabezpečení životních potřeb. Péči poskytujeme zejména seniorům, osobám s chronickým onemocněním a také osobám se zdravotním postižením. Převládající skupinou jsou senioři.

Skupiny uživatelů jsou děleny takto:

  • Dospělí (27 - 64 let)

  • Mladší senioři (65 – 80 let)

  • Starší senioři (nad 80 let)

Osoby s chronickým onemocněním - osoby s dlouhodobými onemocněními. Např. osoby se stařeckou a Alzheimerovou demencí, s nemocemi pohybového aparátu, s nemoci dýchacího ústrojí, s hypertenzí, s roztroušenou sklerózou, s Parkinsonovou chorobou, s poruchami smyslového vnímání.

Osoby se zdravotním postižením - jsou to osoby s tělesným, mentálním, duševním, smyslovým nebo kombinovaným postižením, jehož dopady činí nebo mohou činit osobu závislou na pomoci jiné osoby.

Senioři - osoby, které dosáhly věku pro přiznání starobního důchodu a jsou závislé na pomoci druhé osoby.

2. Smysl, poslání a cíl služby

Posláním pečovatelské služby je uspokojovat potřeby našich uživatelů tak, aby mohli co nejdéle žít v jejich přirozeném prostředí, to znamená doma mezi blízkými a podporovat jejich soběstačnost a vlastní životní styl. Společně tak předcházíme sociálnímu vyloučení, pomáháme při uplatňování práv a při vyřizování osobních záležitostí. Možnosti uživatelů jsou sníženy převážně v oblastech osobní péče a péče o domácnost.

Cílem služby je poskytovat takovou podporu, která napomáhá uživateli zachovat si v maximální možné míře dosavadní způsob života, a umožnit mu tak prožití důstojného a plnohodnotného života v jeho přirozeném prostředí.

  • Podporovat uživatele v zachování jejich způsobu života ve vlastních domácnostech

  • Napomáhat příjemcům služby k udržení soběstačnosti, aby mohli co nejdéle žít v přirozeném prostředí

  • Zajišťovat maximálně aktivní život s ohledem na zdravotní stav

    Dále se řídíme těmito pravidly:

  • respektovat soukromí a samostatnost uživatelů služeb – každý uživatel je individualita, která je zvyklá na určitý okruh osob, které se kolem ní pohybují. V rámci komunikace s uživatelem zjišťujeme, jak moc smíme do jeho soukromí zasáhnout, aby mu to nebylo nepříjemné. Usilujeme o zvýšení samostatnosti uživatelů, snažíme se vést je k tomu, že jsou schopni určité činnosti zvládat sami, popřípadě s pomocí pečovatelky.

  • spokojenost samotných uživatelů a jejich blízkých – pokud budou uživatelé spokojeni s poskytováním služeb, udrží si svůj současný životní standard, služba by měla život každého posunout na lepší úroveň. Předpokládá se blízká spolupráce s rodinou uživatele, sociální služba do jisté míry nahrazuje péči rodiny a tím rodině ulehčuje. Blízcí si mohou být jistí, že bude o uživatele postaráno – v rozsahu smlouvy uzavřené s uživatelem.

  • zachovat kontakt s rodinou, blízkými a komunitami – při poskytování služby by rodina, ani blízcí neměli být vyloučeni z dění kolem konkrétního uživatele. Služba by měla uživateli a rodině pomoci, odlehčit, nikoliv omezit.

  • zapojit uživatele do veřejného dění mimo jejich domovy – zprostředkovávat uživateli kontakt s veřejností, veřejným děním. Buď přímo fyzicky, nebo prostřednictvím informací – tištěných, ústně předaných.

  • při poskytování služby zohledňovat návyky uživatelů – snažíme se přizpůsobit návykům uživatele, nic nezakazujeme, pouze doporučujeme. Není možné měnit návyky, které má uživatel zažité několik let.

  • zprostředkovat služby mimo jejich domovy – zařizujeme návštěvy kadeřnice, pedikúry (i v bytě), právní služby, individuální doprava,…

  • zajistit takové služby, aby mohli uživatelé žít v domácím prostředí

  • při zhoršení zdravotního stavu překlenout toto období, aby nemuseli být hospitalizováni – při zjištění, nebo nahlášení zhoršení zdravotního stavu zjišťujeme příčinu a následně, vyžaduje-li to zdravotní stav uživatele a pokud si to uživatel vyžádá, zajistíme odvoz k lékaři, popřípadě se lékař dostaví k uživateli sám. O zhoršení zdravotního stavu, o zdravotních komplikacích informujeme rodinu.

  • napomáhat uživatelům udržet nebo rozvíjet jejich soběstačnost – podporujeme uživatele v tom, aby v průběhu poskytování služeb zůstala zachována jejich soběstačnost, aby zvládali běžné úkony jako doposud, popřípadě jim být nápomocni v tom, aby se naučili a zažili zvládat těchto úkonů více.

  • zapůjčovat kompenzační pomůcky, které napomáhají jejich soběstačnosti – zapůjčujeme kompenzační pomůcky, které uživatelům usnadňují např. pohyb. Příkladem může být nákupní vozík, díky kterému uživatel neztratí kontakt s vnějším prostředí, protože si s podporou vozíku dokáže dojít sám nakoupit, je si jistější, než třeba s hůlkou nebo berlemi.

3. Nabízené činnosti

  • základní sociální poradenství (informace o možnosti využití sociálních dávek, odkazování a pomoc při vyhledávání jiných potřebných služeb a zařízení, poradenství v péči o klienta)

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

    • pomoc a podpora při podávání jídla a pití (asistence při konzumaci jídla, krmení, dohled nad stravováním, odnesení připraveného jídla a pití ke stolu, servírování jídla)

    • pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek (volba správného oblečení, asistence při oblékání a obouvání)

    • pomoc při prostorové orientaci a při samostatném pohybu ve vnitřním prostoru (pohyb po prostoru např. s chodítkem, asistece a jištění pro bezpečný pohyb, orientace ve vlastním prostoru)

    • pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík (

  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

    • pomoc při úkonech osobní hygieny

    • pomoc při základní péči o vlasy a nehty

    • pomoc při použití WC

    • koupel ve Středisku osobní hygieny

  • poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy

    • dovoz nebo donáška jídla

    • pomoc při prípravě jídla a pití

    • příprava a podání jídla a pití

  • pomoc při zajištění chodu domácnosti

    • běžný úklid a údržba domácnosti

    • pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti (sezónní úklid)

    • donáška vody

    • topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení

    • běžné nákupy a pochůzky

    • velký nákup (např. týdenní, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti)

    • praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy

    • praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

    • doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři a doprovázení zpět

    • doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, k lékaři, na vyšetření, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět

Každý uživatel služby má daného klíčového pracovníka. V provádění úkonů s klientem nebo v jeho prospěch se střídají většinou tři pracovnice v sociálních službách a nepravidelně se na péči podílí i sociální pracovnice.

4. Specifika služby

Pečovatelská služba v Jablonném v Podještědí vznikla v roce 2001, kdy byl otevřen Dům s pečovatelskou službou, kde je zázemí pečovatelské služby. Zřizovatelem je Město Jablonné v Podještědí, jsme jeho organizační složkou. Pečovatelská služba je poskytována v DPS, ve městě a v přilehlých obcích – Lvová, Kněžice, Petrovice, Heřmanice a Postřelná.

Pečovatelská služba v Jablonném v Podještědí poskytuje ambulantní a terénní služby občanům.

       Informace o sociální službě

  • druh: pečovatelská služba

  • forma: ambulantní / terénní

  • kapacita: terénní: 3 – jedná se o maximální okamžitou kapacitu

                        ambulantní: 1 – jedná se o maximální okamžitou kapacitu. Jde o počet klientů, kteří mohou být v jeden okamžik obslouženi ve    

                        Středisku osobní hygieny.

  • pracovní doba: Po – Pá: 6:00 – 14:30

          V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích poskytujeme služby po domluvě s uživatelem nebo rodinou.

  • zázemí PS: Zdislavy z Lemberka 37, 471 25 Jablonné v Podještědí

 

Informovanost

  • v „Katalogu sociálních služeb“

  • webové stránky města

  • informační články v místním zpravodaji

  • letáky, které jsou vyvěšeny v informačním středisku a u lékařů

            osobní kontakt v sídle služby: Zdislavy z Lemberka 37, 471 25 Jablonné v Podještědí

telefonicky: 487 762 292

            e-mailem: dpsjablonne@seznam.cz 

  • v případě zájmu poskytneme podrobnější informace o poskytované službě

Časový rozsah poskytování služeb

  • Terénní
    • Pondělí  :  06:00-14:30
      Pondělí  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Úterý  :  06:00-14:30
      Úterý  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Středa  :  06:00-14:30
      Středa  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Čtvrtek  :  06:00-14:30
      Čtvrtek  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Pátek  :  06:00-14:30
      Pátek  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Sobota  :  08:00-09:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Sobota  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Neděle  :  08:00-09:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
      Neděle  :  17:00-18:00  -  V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích po domluvě s klientem.
  •  
  • Ambulantní
    • Pondělí  :  06:00-14:30
      Úterý  :  06:00-14:30
      Středa  :  06:00-14:30
      Čtvrtek  :  06:00-14:30
      Pátek  :  06:00-14:30
  •  

Úhrada za služby

PLACENÁ SLUŽBA

https://www.jablonnevp.cz/assets/File.ashx?id_org=5621&id_dokumenty=12953

Fakultativní činnost

ANO

Zapůjčení jídlonosiče (25 kč/kus/měsíc)

Jídelní lístek při odebírání obědů (3 kč/ks)

Prášek na praní a aviváž (5 kč/kg/souprava)

Použití vysavače PS (10 kč/úkon)

Zapůjčení kompenzační pomůcky (dle ceníku)

Architektonická bezbariérovost

ANO

Název poskytovatele

Město Jablonné v Podještědí

IČ poskytovatele

00260576

Kontaktní údaje na poskytovatele